בקרו גם בפורום האגודה
חזרה לאתר האגודה
פורום הסיפורים :   מיועד לפרסום וביקורת של סיפורי מד"ב ופנטסיה; מנהל הפורום: זיו קיטרו (Sickbar) 
לקבלת עדכונים חודשיים בדואל על פעילויות האגודה, הצטרפו לרשימת הדיוור על-ידי משלוח מייל למזכירות האגודה.
RSS Headlines
רוצים לפרסם כאן סיפורים? ראשית, קראו את כללי הפורום.
מעט על כתיבת הומור
נכתב ע''י: NY (IP Logged)
תאריך: 01:33 26/04/2004

אדון כעת מעט בנושא כתיבת הומור כפי שהנושא משתקף בבעיות הכתיבה בסיפורך.
א. חשוב ביותר: להומור צריכה להיות *מטרה*. אם הוא "סתם" שם כי זה "מגניב" - לא עשית כלום. באותה מדה היית יכול לספר רצף בדיחות לא קשורות.
מהי אותה מטרה? פיתוח דמות, פיתוח הרעיון, פיתוח העלילה, הבהרת הרקע. בסיפור האמור ההומור לא משרת דבר מכל אלה. הוא פשוט שם, וזהו. למעשה, לא נראה לי שיש בסיפור משהו מעבר למחשבה של "תראו איזה מגניב, נמלים מואנשות". גם להאנשה, בדיוק כמו להומור, צריכה להיות מטרה.
ב. הוראות בימוי: מחברים מתחילים רבים בטוחים שהוראות בימוי ותארי-פועל הם *ה*דבר, ככל שהדברים אמורים בהומור. למרבה הצער, לא זה המקרה.
מהן אותן הוראות בימוי?
ראשית, שימוש בכל פועל שונה מ"אמר" לציון דיבור של אחת הדמויות: "*התפרץ* נמלה-זכר-ארבע", "*הקיש* נמלה-זכר-חמש בלסתותיו בחוזקה", "*פלט* נמלה-זכר-ארבע" וכו'. כמעט תמיד "אמר" יעשה את העבודה, ובפעלים האחרים כדאי מאד לקמץ, באופן כזה ששימוש באחד מהם יתפוס מיד את תשומת לבו של הקורא, ובכך יעצים את האפקט הקומי שיתלווה לו.
שנית, הבאת פעולה שאמורה להיות מובנת באמצעות הדיאלוג או מבנה הסיפור על ידי תיאורים ופעלים מחוץ לו: "המשיך נמלה-זכר-שתיים תוך *התעלמות מוחלטת*", "השיב נמלה-זכר-שתיים לשאלה אשר ספק שנשאלה" (כאן גם הניסוח מסורבל), וכו'. כמעט כל פעולה אפשר לבטא באמצעות תוכן הדיאלוג, ובדרך כלל זו דרך אפקטיבית הרבה יותר. דוגמה להבהרה:
נכון: "לא!" אמר משה, "אל תמות! בבקשה אל תמות! אתה לא יכול לעשות לי את זה!"
לא נכון: "לא!" אמר משה בעצב וביגון. "אל תמות! בבקשה אל תמות! אתה לא יכול לעשות לי את זה!" הוא בכה בעוז.
כמובן, אין חוק גורף נגד השימוש בהוראות בימוי כאלה, אבל צריך להקפיד *מאד* במינון שלהן, אחרת הקורא מתחיל לזלזל בסיפור ובמחבר.
שלישית, חיווי דעתו של המחבר (להבדיל מהמספר) כמעט תמיד לא עובד: "התעורר לפתע נמלה-זכר-שלוש ודיבר *בהחלטיות מפתיעה*". מי אמר שהיא מפתיעה? אולי אותך היא הפתיעה, אבל אני, הקורא, לא הייתי מופתע. למעשה אני, הקורא, לא ממש מתרשם מכך שמישהו אומר לי שמשהו מפתיע. אתה רוצה להפתיע אותי? בבקשה! אבל אל *תגיד* לי שמשהו מפתיע - הפתע אותי באמת. כנ"ל כל דעה אחרת ("התחמק באלגנטיות", למשל. אל תספר לי שמשהו הנו אלגנטי - *הראה לי משהו אלגנטי!*).
ג. התחכמויות: להוריד. הקורא מבין טוב מאד מתי אתה מתחכם אתו, ובדרך כלל הדבר לא מוסיף לדעתו עליך. מהן התחכמויות? בסיפור שלפנינו מדובר בשימוש בסוגריים, ובכל מקום בו קיים תיאור שנגזר אך ורק מרצונו של המחבר להיות מגניב.

זהו להיום.
בהצלחה בהמשך!



נושא נכתב על ידי נשלח
  חופש שי 12:29 25/04/2004
  מעט על כתיבת הומור NY 01:33 26/04/2004
  RE: מעט על כתיבת הומור שי 09:51 26/04/2004
  ראה: NY 03:44 27/04/2004
  RE: חופש יפה ומיוחד, נהניתי לקרוא! 13:20 27/04/2004


מצטערים, אין לך הרשאה לכתוב/להגיב בפורום זה.
This forum powered by Phorum.