פורום הסיפורים :
מיועד לפרסום וביקורת של סיפורי מד"ב ופנטסיה; מנהל הפורום: זיו קיטרו (Sickbar)
לקבלת עדכונים חודשיים בדואל על פעילויות האגודה, הצטרפו ל
רשימת הדיוור על-ידי משלוח
מייל ל
מזכירות האגודה.
הערה נקודתית לעניין בניית הדמות:
נכתב ע''י:
NY (IP Logged)
תאריך: 05:34 30/01/2004
דמות לא נבנית על ידי מתן מידע ישיר עליה, כי אם כל ידי הפגנת תכונותיה באינטראקציה שלה עם דמויות אחרות ובפעילות שלה. על מנת להבהיר את כוונתי, הרי לך שתי דוגמאות:
1.
משה היה בריון גס רוח, מטומטם ואכזר. הוא אהב להכות את כל מי שלא הסכים לדבריו. הוא היה חרא של בנאדם.
2.
"סתום תג'ורה שלך," אמר משה. "לא יודע אם הבירה עלתה עשר או עשרים שקל, אבל החשבון שלי לא יוצא מאה שקל, הבנת?"
"אבל אדוני," אמר הבארמן, "שתית חמש בירות, כל בירה עלתה עשרים..."
משה קם, תפס בשערו של הבארמן והטיח את ראשו בדלפק. "על הזין שלי," הוא אמר, השליך את גופו הרופס של הבארמן על הרצפה, ויצא מהבאר.
מסירת מידע יבש על הדמות, כפי שעשית בסיפורך וכמודגם בסעיף 1 למעלה, פשוט לא עובדת. את לא נותנת לקורא שום סיבה להאמין לך. אז מה אם אמרת שג'ון הוא X, Y, Z? אז אמרת. העברת התרחשויות והתנהגויות, לעומת זאת, כמודגם בסעיף 2, עובדת. לא ספציפית אצלי - כלפי כל קורא. ככה זה עובד. הקורא רוצה להבין ולפרש בעצמו את תכונותיה של הדמות, כתוצאה מההתרחשויות ומהדיאלוג. כלל אצבע (כלומר - עובד ברוב המקרים): ככל שההתרחשויות "גדולות" יותר, כך המרחק בין הקורא לדמות רב יותר ובניית הדמות רעה יותר. זאת אומרת, אם תגידי "ג'ון קנה מניות בחברה... במשך חודשים הוא אגר כספים... הוא בנה את החברה מאפס" וכו', אלה התרחשויות "גדולות". אם, לעומת זאת, תבני את הסיפור בצורת סצנות מחייו של ג'ון, כאשר כל סצנה תעסוק באירועים "קטנים" - שיחת טלפון, הפקדה בבנק, נסיעה במונית וכו', הרי שנכיר את ג'ון טוב יותר, יהיה לנו אכפת מגורלו (מה שלא קורה כרגע, כי אין ממש דמות להזדהות איתה), וגם הסיפור עצמו יועבר בצורה פחות מלאכותית.