בקרו גם בפורום האגודה
חזרה לאתר האגודה
פורום הסיפורים :   מיועד לפרסום וביקורת של סיפורי מד"ב ופנטסיה; מנהל הפורום: זיו קיטרו (Sickbar) 
לקבלת עדכונים חודשיים בדואל על פעילויות האגודה, הצטרפו לרשימת הדיוור על-ידי משלוח מייל למזכירות האגודה.
RSS Headlines
רוצים לפרסם כאן סיפורים? ראשית, קראו את כללי הפורום.
RE: באופן פופולרי,
נכתב ע''י: אבנר ק. (גמל) (IP Logged)
תאריך: 09:56 22/05/2002

*ג'יי האמיתית כתב/ה:
>
> אנשים מאמינים ש"שוקולד" או "משהו מתוק" עוזר להם להתגבר על
> "נפילות אנרגיה" במהלך מבחנים וכדומה. יש בכך אמת: המוח זקוק
> לאספקה רציפה של סוכרים מפורקים (חד סוכר? אם אני לא טועה) כדי
> לתפקד. כמובן שהמחשבה ש"עוד" ממשהו שחיוני לתפקוד, משפרת ביצועים
> הינה נאיבית, ומן הסתם שגויה. ולמרות זאת עשיתי בה שימוש. אבל
> במסגרת מקצה שיפורים אני אנסה לחשוב על הסבר טוב יותר.*


אממ... ברשותך, אני ארשה לעצמי להיות חוצפן :) ולהציע אולי רעיון לתקל את הבעיה, סילחי לי על יומרנותי, אולי במקום להסביר פיזית מה קורה תישתמשי בהסבר שמושתת על תהליכי למידה, קרי במקום להסביר איך התהלך מתרחש תנסי להסביר למה התהליך מתרחש, כך לדוגמא שבמקום לאמר שהוא גילה שסוכר עוזר לו הוא גילה שסוכר הוא מעין "פלסיבו" שדרכו הוא לומד לשלוט על היכולת החדשה שלו, וכך ניתן לעקוף את הבעיה, כן אני מודע לזה שזה לא פיתרון קלאסי :), אבל את כל השאר תוכלי להסביר בעזרת דרכי למידה, אני בטוח שאת מודעת לזה אבל אני אזכיר כמה מהדרכים היותר קלאסיות שמדברות על דרכי למידה, מאחר והם יכולים להשתלב נפלא בסיפורך:

התניה קלאסית: בכדי שלמידה תתרחש בדרך זו יש לזווג גירויי מותנה
(ניטראלי) עם גירויי לא מותנה המעורר אוטומטית וללא למידה תגובה
לא מותנת (רפלקסיבית), בעיקבות הזיווג, הגירויי המותנה מעורר
תגובה מותנית דומה לזו שעורר הגירויי הלא מותנה גם ללא הופעת
הגירויי הלא מותנה.

התניה אופרנטית: עוסקת בלמידת התנהגויות אינסטומנטליות, קרי
שהאורגניזם מבצע ביוזמתו בכדי להשיג את מבוקשו, בעקבות האסוציאציה
הנלמדת בין התגובה לבין החיזוק המופיע בעיקבותיה.

תובנה: על פי קוהלר, האורגניזם אינו לומד רך ורק באמצעות התגובה
שהוא מבצע ואו החיזוק שהוא מקבל. הוא לומד למידה סמויה גם בהעדר
תנאים אילו, אלא שזו תבוא לידי ביטויי רק עם מילוים, סמיכות זמנים
אינה תנאי מספיק ללמידה תופעות שונות כגון הצללה חסימה ועכבה
סמויה מרמזות כי כוחו הנבואי של הגירויי והציפיה שהוא מעורר
באורגניזם הם הקובעים אם תתרחש התניה.
בתהליך הלמידה מעורבים איפוא תהליכים קוגנטיבים, והלמידה ע"פ
קוהלר היא בדרך של תובנה.

חיקויי (בנדורה): להקשר החברתי השפעה מכרעת על למידת האדם
התנהגויות רבות נרכשות באמצעות צפייה וחיקויי.
הערת שוליים מאחר ומדובר על בנדורה: ההתנהגות אינה פונקציה של
הסביבה בלבד ואו של מרכיבי אישיות קוגנטיבים אלא של שלושת הגורמים
הללו סביבה קוגניציה והתנהגות הנמצאים ביחסי גומלין ומשפעים זה על
זה האופן ההדי. תהליך מורכב זה של השפעות הדדיות מכונה ע"י אלברט
בנדורה דטרמיניזם הדדי.

ניסויי וטעיה:ברור למדי, כדאי רק לציין שהמדובר *גם* על ניסויי
וטעיה לא פיזים דהינו קוגנטיבים האדם יכול להריץ בראשו מכלול שכזה
לפני ביצוע הפעולה.

הבחנה והכללה: שוב ברור לחלוטין,

חשיבה יוצרת וחשיבה משחזרת:בסוג הראשון נוצר ארגון מחדש, ובשני
שחזור של פתרונות ודרכי פתרון שנוסו כבר בעבר. סוג החשיבה הראשון
מופעל לגבי בעיות חדשות הדורשות פתרונות חדשים ולא מוכרים. השני
מתאים יותר לפתרון בעיות הדורשות שימוש במדרג הרגלים שנרכש בעבר.
הבחנה זו ממחישה שלפעמים אולי עדיף במקום לשאול איזו אסטרטגיה היא
הנכונה אפשר לשאול באילו נסיבות ישתמש פותר הבעיות באסטרטגיה
מסוימת.

אינדוקציה ודדוקציה: שוב ברור לחולטין, כדאי לציין שמוח האדם יותר
יעיל ממחשב מאחר והוא עושה שימוש גם בכללים הירויסטים ולא תמיד
זקוק ללוגיקה שיטטית בכדי ללמוד / לפתור בעיה.

אני לא הכנסתי *מודלים* שלמים שמסבירם חשיבה למידה או זכירה (כגון
תיאורית המודלים המנטליים של ג'ונסון-לרד) במכוון שכן אנו מדבריים
פה בצורה כללית, ועל כן ציינתי כמה מהכללים היותר ידועים, כמובן
שישנם עוד.
כמו כן בעיקבות זאת לא ניכנסתי יותר מידי לרמות עיבוד שונות של
מחשבה כגון המודל הדו מסלולי של פטי וקסיטפו או תוכן ההיקש לעומת
תוקפו.
כמו כן אני מדבר על תהליכם שונים ללא צביון הרגש ושאר גורמיים
מפריעים.

דבר נוסף שאפשר לדבר עליו הוא תהליכי זיכרון, הצורה שבה המוח שלנו אוגר / שולף מידע (אני לא מדבר על תהליכים שפיזית מתרחשים באינטרקציה בין ניריונים ומעברים סינאפטים שונים בסריברל קורטקס), על צורות שונות של שינון ואיך זה משפיע על עקומות למידה, וכדומה, אבל גם כך התפרעתי יותר מידי :) וכבר כואבת לי היד, אז אם את חושב[ת?] שזה יכול לעזור לך באיזושהי צורה, תאמר לי ואני אשמח לתרום.

*הערה:* זה דיי דומה לפיתרון ששלמקו הציע, אני גם דוגל ברעיון שמשהו אמור להראות נכון, וכך אפשר וניתן לפתור זאת, אבל בכדי שהוא יראה נכון צריך להיות לו בסיס מדעי מוצק, אני לא מסכים לגמרי לרעיון שזה *רק* צריך להראות טוב שכן אז אנו כבר גולשים לתחומים אחרים כגון פנטזיה, שהם לא בדיוק מדע בדיוני, יש בדיוני ויש מדע בדיוני, בכל אופן גם אם תיבחרי לא לשנות דבר הסיפור עדין יהיה לטעמי טוב מאוד, לא יודע אולי אני פשוט קטנוני ומשגיח יותר מידי על הפרטים הקטנים ולכן השקעתי וכתבתי את ההצעות..., בכל אופן למען הסר כל ספק מליבך אני בגדול אהבתי את הסיפור.



נושא נכתב על ידי נשלח
  חכם בלילה ג'יי האמיתית (כבר בבית) 14:18 15/05/2002
  ענק! ניקי עדיין מציצה פנימה 11:28 16/05/2002
  תודה! ג'יי האמיתית 13:42 16/05/2002
  IerMRaFdLr Erik 14:46 10/10/2013
  DnpmOzpTuTQksiTku Maria 21:44 11/10/2013
  MJPrjyxlyIDIGLIob Francisco 22:30 13/10/2013
  ביקורת אבישי 13:47 16/05/2002
  המבט-שטוח הזה הוא כאב ראש, אבישי 13:50 16/05/2002
  למה שמן? ג'יי האמיתית 17:23 16/05/2002
  נהדר למדי עידית 02:24 17/05/2002
  גם אני אהבתי את הרוח... ניקי עדיין מציצה פנימה 03:51 17/05/2002
  וגם אני אהבתי את הרוח. NY מאושר 10:18 17/05/2002
  מקבלת את ההערות! ג'יי האמיתית 10:28 17/05/2002
  הייתי אומר - NY מאושר 12:51 17/05/2002
  דבר ראשון עברתי על הטקסט... ג'יי האמיתית במצב רוח של ... 13:29 17/05/2002
  חכם בלילה (טייק 2) ג'יי האמיתית (והמתוקה) 14:04 19/05/2002
  רק עכשיו סיימתי לקרוא את טייק אחד![[ל''ת]] alonwho@what 23:50 19/05/2002
  סוף סוף גם לי יש ביקורת ואפילו מקורית. alonwho@what 00:24 20/05/2002
  אשמח כמובן לענות, אבל על איזה פרטים? ג'יי האמיתית 01:51 20/05/2002
  המושגים.... המושגים... alonwho@what 03:51 20/05/2002
  :( לצערי אני מסכים אבנר ק. (גמל) 08:21 20/05/2002
  יש מישהו שלא קרא פרחים לעכבר לבן? שלמקו 08:34 20/05/2002
  RE: יש מישהו שלא קרא פרחים לעכבר לבן? אבנר ק. (גמל) 09:58 20/05/2002
  קראתי, אהבתי וחשבתי עליו במהלך הכתיבה...[[ל''ת]] ג'יי האמיתית 09:14 20/05/2002
  לא קראו לזה ''פרחים לאלג'רנון''?[[ל''ת]] Sabre Runner 13:41 23/05/2002
  אני בכלל זכרתי שקראו לזה: ג'יי האמיתית 13:59 23/05/2002
  תרגומים ושמות אבישי 14:19 23/05/2002
  אני קראתי לא מזמן כמה מהסיפורים Sabre Runner 08:29 24/05/2002
  RE: אני קראתי לא מזמן כמה מהסיפורים אבנר ק. (גמל) 09:18 24/05/2002
  לא, הראשון מבין שני התרגומים שציינתי. אבישי 03:25 25/05/2002
  שוב, לא הובנתי כראוי. Sabre Runner 04:12 25/05/2002
  אה :) sorry.... אבנר ק. (גמל) 14:47 25/05/2002
  sfVIqlUKXnv Roxanna 08:17 10/10/2013
  fOnZNRKcSygB Angga 18:32 10/10/2013
  sKkptYCDEXzykQtbjkmb Alejandro 16:28 13/10/2013
  אה, נהדר. שלמקו 08:12 20/05/2002
  לגבי תחום הלימודים של נתנאל... ג'יי האמיתית 09:13 20/05/2002
  קשה- מד''ב קשה, הרבה מילים כבדות שלמקו 01:06 21/05/2002
  חכי רגע!!! alonwho@what 02:14 22/05/2002
  למדתי... ג'יי האמיתית 03:05 22/05/2002
  תודה:-)[[ל''ת]] alonwho@what 03:43 22/05/2002
  ועוד דבר קטן... alonwho@what 04:22 22/05/2002
  ובכן קראתי. מעניין מאד. ג'יי האמיתית 06:26 23/05/2002
  לגבי הסוף - הרעיון של מוטי הוא שהוא ג'יי האמיתית 06:34 23/05/2002
  קודם כל תודה שקראת... alonwho@what 08:41 23/05/2002
  זה נכון... אבנר ק. (גמל) 04:36 22/05/2002
  באופן פופולרי, ג'יי האמיתית 05:09 22/05/2002
  לא, אל תשני שלמקו 06:21 22/05/2002
  סקרנות גרידה... אבנר ק. (גמל) 10:13 22/05/2002
  אוקי, עכשיו אתה מנטפק קצת יותר מדי. שלמקו 14:13 22/05/2002
  האומנם?... אבנר ק. (גמל) 04:26 23/05/2002
  אתה צודק, כביכול, NY מאושר 04:35 23/05/2002
  RE: אתה צודק, כביכול, אבנר ק. (גמל) 07:32 23/05/2002
  ZsehOTXdttLVLLXMncpV Sofia 04:13 10/10/2013
  ZEHInFaZTi Pavel 18:13 10/10/2013
  evzsmzrDrCRWxvBOhbtk Randi 05:29 12/10/2013
  wRVxlklrDqK Simmi 16:13 13/10/2013
  HxOBHoMTmwevlG Sri 21:35 13/10/2013
  RE: באופן פופולרי, אבנר ק. (גמל) 09:56 22/05/2002
  הרעיון שהשוקולד יעבוד כ''פלסיבו'' (איןבו) ג'יי האמיתית 06:13 23/05/2002
  RE: הרעיון שהשוקולד יעבוד כ''פלסיבו'' (איןבו) אבנר ק. (גמל) 07:32 23/05/2002
  fsWdtmorHtIwC Ali 00:03 12/10/2013
  חכם בלילה - מתוקן ומשופר ג'יי האמיתית מכה שנית 01:18 09/06/2002
  מה התאריך של היום הארוך בשנה???? alonwho@what 04:10 10/06/2002
  העשרים ואחד ביוני הבא עלינו לטובה... ג'יי האמיתית 07:02 10/06/2002
  זה היום הולדת שלי....:-) alonwho@what 07:47 10/06/2002
  נחמד שלמקו 07:29 10/06/2002
  לאו דוקא, ג'יי האמיתית 10:57 10/06/2002
  לא שאהבתי את סיפור האהבה שלמקו 00:39 11/06/2002
  mtdZwqXXerFImPi Mai 13:41 10/10/2013
  cnoqXRKmOEG Belema 21:49 11/10/2013


מצטערים, אין לך הרשאה לכתוב/להגיב בפורום זה.
This forum powered by Phorum.